Storbritannien

Skotland rundt med tog – en rejseguide

Da jeg ikke har kørekort (og heller ikke rigtig har lyst til at køre i venstre side af vejen!) var jeg virkelig begejstret for at finde ud af, at det er så nemt at tage Skotland rundt med tog.

Her kan du finde min guide til hvordan det kan gøres og hvad du skal se på vejen! Er du i bil kan du sagtens følge guiden alligevel, da toget ikke kører langt fra vejene.

Du skal forudbestille togbilletten hjemmefra

Vi købte et Spirit of Scotland travel pass hjemmefra, der lader dig rejse næsten overalt og når som helst i Skotland med 8 rejsedage inden for 15 dage. Billetten er forbeholdt internationale turister og kan altså ikke købes fysisk når man først står i Skotland. Den skal altid forudbestilles hos BritRail via dette link

Overnatninger på ruten

At finde steder at bo tæt langs jernbanen var nemt og alle overnatninger blev reserveret hjemmefra på booking.com. De var en blanding af hoteller og private B&B. Sidstnævnte gjorde helt sikkert vores ophold mere personlige og farverige.

Dag 1 – Edinburgh og Arthur’s Seat

Vores tur startede og sluttede i Edinburgh. Selvom storbyer ikke er det jeg rejser efter, kunne jeg virkelig godt lide Edinburgh. Byen har noget mørkt og middelalderligt over sig og er charmerende på sin helt egen måde. Udover slottet som troner højt over byen, har Edinburgh sit helt eget bjerg. Det kaldes Arthur’s Seat og det er virkelig et must at gå turen op til toppen  for at se byen fra oven.

Steder at bo i Edinburgh

Skotland rundt med tog - en rejseguideEdinburgh slot

Skotland rundt med tog - en rejseguideArthur’s Chapel (eller det som er tilbage)

Skotland rundt med tog - en rejseguideArthur’s SeatSkotland rundt med tog - en rejseguideToppen af Arthur’s Seat

Dag 2 – Pitlochry og Cairngorm mountain

Efter et stop ved Stirling Castle overnattede vi i den lille blomsterby Pitlochry. Derfra tog vi videre til Cairngorms National Park og vandrede hele vejen til den forblæste top. Her blev vi belønnet med den fineste udsigt udover bjergkæden. Hvis du er doven er der også en svævebane der kan transportere dig op på bjerget.

Steder at bo i Pitlochry

Skotland rundt med tog - en rejseguidePå toppen af Cairngorm mountain

Dag 3 – Inverness

Inverness ligger tæt på Skotlands mest berømte sø Loch Ness. Er du på udkig efter sømonsteret er Inverness det helt rigtige sted at være. Vi havde desværre kun tid til at gå en aftentur langs River Ness som løber gennem byen og til sidst bliver til Loch Ness. Det fineste parkområder med broer og små øer.

Steder at bo i Inverness

Skotland rundt med tog - en rejseguideDag 4 og 5 – Isle of Skye

Isle of Skye slog virkelig benene væk under os. Det er ikke noget under at Isle of Skye er et af de mest fotograferede steder i Skotland. Øen er navngivet efter de skyer som altid hænger over den. Men ikke desto mindre var det usædvanligt godt vejr under vores besøg med både solskin og blå himmel.

Der er ingen tog på øen så her må man må hoppe af toget i Kyle of Lochalsh og tage bussen videre. Find rutekort her og tidsplan her. Det er muligt at se det meste af øen med bus hvis du har tid nok, men da vi kun havde et par dage gik det hurtigt op for os at bussen gik for sjældent til at vi kunne nå det hele. I stedet hyrede vi en lokal mini bus til at tage os på tour rundt på øen og det var en virkelig god beslutning. Vi så nærmest hele øen på kun en enkelt dag.

Næste morgen havde vi lige tid til at tage på bådtur ud i bugten ved Portree for at kigge på havørne. Jeg fangede min allerførste havørn på kamera og det var altså noget af en oplevelse for en fugletosse som mig.

Overnatningsmulighederne på Isle of Skye er meget begrænsede så book i god tid! Vi var alt for sent ude og blev tvunget til at bo på det alt for dyre, men middelmådige Cuillins Hills Hotel i Portree.

Steder at bo på Isle of Skye

Fairy Pools

Fairy Pools er den yndigste samling af små søer og vandfald. Søerne ser fine og turkisblå ud, men er altså iskolde! Det forhindrer dog ikke en del gæster i at hoppe i vandet alligevel.

Skotland rundt med tog - en rejseguideSkotland rundt med tog - en rejseguideSkotland rundt med tog - en rejseguideKilt Rock

Skotterne synes at denne klippe ligner en kilt – deraf det fine navn. Med Mealt vandfaldet der løber ned i forgrunden er dette altså virkelig et betagende sted.

Quiraing

Dette var uden tvivl mit yndlingsted på Isle of Skye  – det smukke område Quiraing. Vi stoppede blot på vejen for at tage billeder, men jeg håber at jeg en dag kan komme tilbage og vandre i området.

Skotland rundt med tog - en rejseguideSkotland rundt med tog - en rejseguideFairy Glen

Alt på Isle of Skye er åbentbart navngivet efter feer! Fairy Glenn er et miniaturelandskab, der virkelig ligner at det er blevet skabt af små magiske væsner. Man kan nemt forestille sig de ritualer og den mystik stedet er omgærdet af.

Skotland rundt med tog - en rejseguideSkotland rundt med tog - en rejseguideSkotland rundt med tog - en rejseguideSkotland rundt med tog - en rejseguide

Dag 6 – Fort William

Fra Isle of Skye tog vi bussen til Armadale og derfra færgen til Mallaig. Her kan man endnu engang gå ombord på toget. Vores næste stop var byen Fort William. Fort William er indgangen til Ben Nevis – Skotlands højeste bjerg. Vi drog ud på en smuk vandretur ind i Nevis Gorge til Steal wandfaldet. Find kort og turbeskrivelse her.  Der er også mange andre vandreture at vælge i mellem i dette smukke område.

Skotland rundt med tog - en rejseguideLower falls. Her stopper bussen og stien til Steal-vandfaldet begynder.

Skotland rundt med tog - en rejseguideNevis-kløften

Skotland rundt med tog - en rejseguideMig der vandrer til Steal-vandfaldet gennem Nevis Gorge.

Dag 7 – tilbage til Edinburgh og hjem

Efter Fort William tog vi en lang togdag tilbage til Edinburgh og boede her den sidste nat  før vi fløj tilbage til København. Alt i alt en virkelig succesfuld tur med masser af smuk natur. Og så på kun 7 dage.

Kort over vores rute i Skotland

Skotland rundt med tog / kortEt kort over vores rute Skotland rundt med tog, bus og båd. Klik på kortet for større version.