Frankrig

På roadtrip langs Korsikas klipperige vestkyst

Reklamesamarbejde med VisitCorsica*

Jeg har været på pressetur og sikke en fantastisk en af slagsen. Før invitationen lå i min mail, havde jeg ikke noget klart billede af Korsika som turistmål, eller at Korsika kunne være noget for mig. Men en google-søgning viste hurtigt de smukkeste billeder af stejle bjerge og klipperige kyster.

Korsika er mest kendt for sine flotte strande som ligger på østsiden, men størstedelen af øen består faktisk af bjerge. Vestkysten er klipperig og dramatisk, og midt på øen er bjergene så høje at man kan stå på ski i februar og marts. Det er også her midt på øen, at man kan følge en af Europas flotteste og hårdeste vandreruter – den 180 km lange GR 20 tværs over Korsikas tinder.

Øen er Frankrigs svar på en middelhavsø, men stemningen er mere italiensk end fransk. Korsika ligger også lige over den italienske ø Sardinien. To tredjedele af øen er en beskyttet naturpark inklusiv en stor del af kystlinjen.

Vores tur gik fra hovedbyen Ajaccio langs den klipperige og dramatiske vestkyst og over bjergene til byen Calvi. På turen var jeg i strålende selskab med de to svenske bloggere Towe og Clara.

Dag 1. Ajaccio

Turen startede i hovedbyen Ajaccio, som er en smuk gammel by. Vi slentrede gennem gaderne til det gamle citadel, forbi huset hvor Napoleon Bonaparte blev født og besøgte det lokale madmarkedet, hvor vi kunne finde korsikanske specialiteter i overflod.

Citadellet i Ajaccio

Smukt forfald og pastelfarvede facader i Ajaccios gader

Grønne fristelser på Ajaccios madmarked

Gåtur ved Pointe La Parata

12 km øst for Ajaccio ligger Pointe la Parata – en klippefyldt halvø med udsigt til îles Sanguinaires (blodøerne). Stedet byder på den smukkeste gåtur. På toppen findes et af Korsikas vagttårne, der i gammel tid skulle beskytte øen mod sørøvere. Fra tårnet er der en skøn udsigt over halvøen og man føler sig nærmest hensat til Skotlands eller Færøernes grønne klippelandskaber. Dog med et helt andet klima!

Et af Korsikas vagttårne, som blev brugt til at advare øens beboere, hvis der var fare på færde

Korsika Ajaccio la parataFra tårnet er der en smuk udsigt over La Parata halvøen

Ajaccio la parataVi spiste korsikanske retter på restauranten Le Week-End ved strandbredden, mens solen gik ned over La Parata i det fjerne. En skøn afslutning på vores første dag på Korsika.

Dag 2. blå laguner og farverige byer

Næste dag kørte vi videre op langs Korsikas vestkyst gennem frodige bjerglandskaber og måbede over de vilde udsigter med turkisblå laguner. Vi gjorde holdt i den lille by Cargese, med blomstrende haver, farverige huse og nok verdens bedste limonade!

Korsika vestkystKorsika Cargese vindueKorsika cargese kirkeKorsika cargese cafeKølig hjemmelavet limonade – præcis hvad man har brug for på en varm dag ved Middelhavet.

Les Calanches – Korsikas Grand Canyon

Sidst på dagen nåede vi frem til Korsikas måske smukkeste område – Les Calanches – som er et klippeområde med de stejleste og smukkeste røde klipper. Bjergtagende simpelthen! En smal vej snor sig mellem klipperne og det må simpelthen være Korsikas smukkeste køretur. Det gælder lige om at holde øjnene på vejen i de skarpe hårnålesving for udsigten stjæler nemt al opmærksomheden! Klipperne er på UNESCOs verdensarvsliste og kaldes også for Korsikas svar på Grand Canyon!

Korsika les calanches Korsika les calanches  korsika la calanches

Piana

Vi overnattede i den lille by Piana som ligger få kilometer fra Les Calanches. En smuk lille bjergby. I Piana boede vi på hotellet Roches Rouge med den smukkeste udsigt over havet og bjergene. Hotellet mindede mest af alt om en gammel fornem herregård.

Korsika Piana kirke

Korsika Piana

Korsika Piana hotel roches rougeVores hotel var den øverste bygning her på billedet. Det var ret fedt at slå skodderne op til denne udsigt om morgenen!

Korsika PianaI hotellets restaurant fik vi steaks, skaldyr og lækre desserter mens vi så solen gå ned over havet og farve himlen i pastelfarver. Endnu en helt vidunderlig dag på Korsika var forbi!

Dag 3. Porto og bådtur langs klippekysten Les Calanches

Næste dag gik turen mod Porto – en lille fiskerby for foden af de stejle korsikanske bjerge, der tårner sig dramatisk op over byen. Byen er et godt udgangspunkt for at udforske bjergene. Vi skulle dog i første omgang med en båd ud og se Les Calanches fra vandsiden. Og sikke en vandside! Vi sejlede langs de røde klipper og ind i huler med det klareste turkisblå vand. Efter turen fik vi serveret de lækreste fiskeretter på restauranten La Mer.

Korsika Porto bjergeDe stejle bjerge over byen Porto

Korsika bådtur Porto Les Calanches

korsika fisk

Over Korsikas bjerge til byen Calvi

Herefter fortsatte turen op i bjergene, hvor vi kørte igennem store fyrretræskove, forbi sneklædte bjergtinder og et utal af fritløbende grise! Vi er overbeviste om at maden smager så godt på Korsika fordi dyrene løber frit omkring i bjergene. Her er ingen stressede dyr og ingen stordrift.

Korsika bjergeSne på Korsikas tinder. Om vinteren kan der falde op til to meters sne i bjergene og øen har flere skisportsteder.

Calvi

Vores tur endte i byen Calvi på det femstjernede Hotel La Villa. Her fik vi serveret korsikansk vin, foie gras, asparges og fisk i hotellets restaurant som er blevet tildelt en Michelin-stjerne. En meget fornem afslutning på en fabelagtig tur rundt på en ø med mange varierede oplevelser. Eneste minus var alle de smukke steder som jeg ikke fik set! Men så er der grund til at komme tilbage og opleve endnu mere.

Korsika Calvo Hotel la VillaTuren blev afsluttet i luksuriøse omgivelser på Hotel La Villa

Bedste tid på året at besøge Korsika

Jeg elsker at rejse udenfor sæsonen. Vores tur lå i maj hvilket er den helt perfekte måned at tage til Korsika. Temperaturen ligger omkring de 22 grader som på en skøn dansk sommerdag, alting blomstrer og er grønt og frodigt Man kan også tage afsted i september eller oktober hvor vejret stadig er lunt. Vi følte tit vi var de eneste turister, når vi gik gennem de små byer, og det er bare alt andet lige en mere autentisk oplevelse.

* Turen var en pressetur arrangeret af Atout France og VisitCorsica.